Resepi Quaker Oat [Kuih Keria]

12:46 pm
Assalamualaikum
Bismillah


Image via Quaker Malaysia

Dulu aku ingatkan Kuih Keria dengan Kuih Gelang nie sama saja. Rupanya ada juga bezanya dari segi rasa. Kalau dari segi bentuk atau rupa memang nampak sama. Hidangan ini sangat sesuai untuk minum petang bersama seisi keluarga.

Ingredients
  • 400 g (1 whole medium) sweet potato with skin
  • 30 g (1/2 cup) instant oat
  • 125 g (1 cup) self-raising flour
  • 50 ml ( 1/4 cup) milk
  • 30 g (2 tbsp) sugar
  • Salt to taste
  • 250 ml (2 cups) oil

Methods
  • Boil the sweet potato until tender
  • Remove sweet potato & mash it evenly
  • Mix the mashed potato with the oats, self-raising flour, milk, sugar & salt into a smooth paste
  • Divide into 8 portions and shape it into a doughnut with your hands
  • Heat two cups of oil in a deep frying pan
  • When the oil is hot, fry the shaped mixture (keria) on medium heat until the color turns into golden brown
  • Drain the excess oil from the keria and toss the keria in a coated sugar
  • Remove the keria from the coated sugar and it is ready to serve





Apa yang nampak berbeza resepi ini berbanding resepi lain kerana Kuih Keria ini diadun bersama bahan utama iaitu Quaker OatsKalau korang dah bosan makan oat macam biasa, korang boleh cuba  >>12 Resepi Quaker Oats Yang Korang Tak Tahu<<  salah satunya ialah Bubur Lambuk & Nasi Kerabu.


Bubur Lambuk


Nasi Kerabu

30 comments:

  1. yummm.. kuih keria memang sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha~~ Yea Kalau bwat lagi sedap

      Delete
  2. Apa yan gcair berkilat tu gula dia ke namapak macam manis sangat.

    Kuih keria pun dah berinovasi la nih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeaa ~ Invasi kuih keria hehe
      Yg nampak cair tu gula

      Delete
  3. sedapnya nampak kuih keria tu.. lama tak makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea.. Sy pun dah lama x makan kuih keria..

      Delete
  4. First time dengar kuih keria quacker ots . Harap2 sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha samalah CCL.. sy pun first time juga tau resepi nie.. Lepas nie bolelah cuba 😊

      Delete
    2. insyaAllah , kalau nak beli kat gerai memang tak der jual ni

      Delete
  5. Nextime kak pip buag kuih keria, will add oat inside ...nak juga cuba rasa mcm mana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea kak Pip.. Jgan tak cuba resepi nie.. Hehd

      Delete
  6. wah nxt time bila kerajinan mjelma sha try resepi ini, looks nyummm bahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha lau dah rajin m'jelma jgan x cuba kak sha.. Haha

      Delete
  7. boleh la nak cuba buat kuih keria dgn oat ni...terbaik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba dulu resepi nie kak Fuzy haha.. Mana tau family pun suka..

      Delete
  8. seriusly ingatkan kuih keria yang mcm donute glaze je tadi O.O nampak sedap <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.. Kan..
      Sy sendiri belum cuba haha

      Delete
  9. suka buat kuih keria tpi guna quaker oqt x pernah g

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rajin bha unni lau m'masak.. Haha lepas nie cuba guna quaker oat pula.. 😊

      Delete
  10. Sedappp.rabia suka makan kuih keria

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tgok pun dah nampak sedap kn Rabia.. 😉😄

      Delete
  11. Wah nurul. Bagus tambah keledek dengan quaker tu

    keledek tu ada beta karotene untuk bekalan vitamin A

    Oat pula ada beta glucan untuk serap kolesterol

    Gula atas keria tu boleh di kurangkan kesannya oleh karbo kompleks dari oat

    Sekali sekala makan macam ni sedapnya

    makan panas panas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waah.. Detailnya mama hakim listkan kebaikan oat .. Thanks 😘😘😘

      Delete
  12. Oat dalam keria ya nurul

    selalu ibu tambah dalam cekodok untuk bagi kenyang lebih lama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea ibu Zaid 😊😄
      Mmg oat nie bwat kita kenyang kn..

      Delete
  13. kalau rajin masak, mcm2 boleh buat dengan oat ne kan.
    kalau ndak rajin, masuk oat, susu, buah sikit..siap tuk dimakan.hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea kak Eca betul tu.. Cara tu lahr yg paling simple skali 😊😄

      Delete
  14. Kat rumah akak ada quaker oat.. nanti bleh cuba buat.. =)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana singgah ke Blog Sii Nurul. Jika ada sebarang pertanyaan, komen, penambahbaikan, cadangan mahupun pandangan. Boleh tinggalkan jejak anda.

Powered by Blogger.